Sluta röka?

Här i veckan var jag på jobbet. Jag hade rast och satt ute och rökte. Då kom "Farbror Nicholas" och hälsade på. Som han brukar göra. Han är svärfar till en gammal arbetskamrat, och är en trevlig, troende man.
Han kommer fram till mig och säger
- Men Johanna.. När ska du sluta med det där? Det är inte bra!
- Mmm, nej. Jag vet..
- Du vet! Men varför slutar du då inte? Vad är det som är bra med cigaretter? Du vet att när du går och köper dig ett paket, så köper du dig en sjukdom. Du köper dig en sjukdom!
Jag ska berätta för dig, en gång när jag hade varit på sjukhuset, så skulle jag åka hem och stod och väntade på bussen. Då kommer det en man, och han var så andfådd! Som han sprungit maraton! Jag frågade honom, har du sprungit maraton? Han svarade nej, jag har tagit bort halva lungan. Jag hade cancer. Jag ska tillbaka dit nästa år, för dom har upptäckt att jag har cancer i andra lungan och så ska dom ta bort halva den.
- Och det var för att han hade rökt?
- Exakt! Du köper dig en sjukdom, Johanna. Och sen när du blir sjuk.. Då kan du inte köpa dig frisk. Hur många cigaretter har du kvar?
- Ehm, typ tolv kanske?
- Gå och hämta dit paket.


Jag hämtar mitt paket och ger det till honom. Han tar det och knöcklar ihop det med alla cigaretter i.

 

- Den här dagen.. Den här dagen ska du komma ihåg var den dagen då du slutade röka. För alltid! Jag ska spara den här, och klistra fast en lapp med dagens datum. Och så ska du se sen. Aldrig mer!




Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken man....starkt gjort.. att han vågade, och där stod du med hakan nere i backen..

2009-10-02 @ 08:28:05
Postat av: Mamma

Men det är bra om du kan sluta röka, dumt att kvävas till döds

2009-10-02 @ 08:29:38
Postat av: Linda

jag slutade röka för 5 månader sedan och hade då rökt i 11 år. trodde först att livet va slut å att allt skulle bli skit tråkigt men ja kan säga att det va det bästa jag gjort. låter kanske konstigt men är mkt gladare, piggare, sover bättre och jag slipper stressen som cigaretterna framkallade och framför allt är mår ja bättre!

kan hända att jag tar en cigg ngn gng på en fest nu men det får man tycker jag.tss... men jag är väldigt glad att jag har slutat med det=)

2009-10-02 @ 08:49:14
URL: http://lalinda84.blogg.se/
Postat av: Veronica

Vad flummigt det lät... men så sant så sant! Håll dig till nuuskaaa. Cancer kramar från din rökvän Veronica

2009-10-02 @ 10:07:40
URL: http://vaf.blogg.se/
Postat av: Mamma

det e mamsen som skrev högst upp, glömde fylla i namnet eller titeln...Mamma...

2009-10-02 @ 10:28:40
Postat av: Kusin

Fan vilken cool snubbe..gillar hans sätt att vara. fick känslan av en filmscen. lyssna på den vise!

2009-10-02 @ 12:28:31
Postat av: Johanna

jaa han är riktigt cool. jag respektar han som fan!

2009-10-02 @ 21:55:25
URL: http://joyobean.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback